Από την έντυπη αφίσα στο διαδικτυακό Glog…

Ένα από τα δημιουργήματα ή τεχνήματα μιας ψηφιακής εργασίας, θα μπορούσε αναμφίβολα να είναι μια αφίσα. Μπορεί όμως πραγματικά μια αφίσα να είναι το προϊόν μιας μεγάλης ομάδας μαθητών (π.χ. 20μελούς), η οποία να εργάζεται για αρκετό χρόνο (π.χ. 36 ώρες σε ένα τρίμηνο) και να αξίζει να παρουσιασθεί σε κάποια σχετική ημερίδα; Μπορεί υπό όρους! Αλλά ας καταπιαστούμε με το θέμα αναζητώντας πρώτα απ’ όλα τη σημασία της λέξης «αφίσα» σε ένα λεξικό…

αφίσα: μεγάλο φύλλο τυπωμένου χαρτιού που προορίζεται να ανακοινώσει ή να παρουσιάσει κάτι στο κοινό και που συνήθως το κολλούν σε τοίχους ή σε ειδικούς χώρους: Διαφημιστική, πολιτική, προεκλογική, θεατρική αφίσα. Kαλλιτεχνική, χρωματιστή αφίσα (Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής).

Από τη σημασία αυτή διαφαίνεται ότι ο βασικός προορισμός μιας αφίσας είναι να τυπωθεί, ανεξάρτητα αν έχει δημιουργηθεί ψηφιακά ή όχι και για ποιο σκοπό. Έτσι λοιπόν, ακόμη και αν μια εργασία έχει ως θέμα της την αφίσα, ένα θέμα με ιδιαίτερα πολλές προεκτάσεις και πτυχές (το οποίο μπορεί να αγγίξει και τις τέσσερις βασικές θεματικές ενότητες μιας ερευνητικής εργασίας), το τέχνημά της θα μπορούσε να είναι μία ή φυσικά και περισσότερες αφίσες!

Αφίσα ή αφίσες για την αφίσα…

Πέρα λοιπόν από μια σειρά από πολλαπλές κατηγοριοποιήσεις και υποθέματα της έννοιας της αφίσας (σκοπός, μέγεθος, υλικό, περιεχόμενο, αποδέκτες, τρόπος δημιουργίας, χρονολόγιο – πότε άραγε φτιάχτηκε η πρώτη αφίσα; – κλπ), εμείς προτείνουμε μία διαφορετική αλλά θεμελιώδη διάκριση, σε στατική και δυναμική αφίσα.

Στατική αφίσα είναι η κλασική αφίσα που γνωρίζουμε (όπως ορίσθηκε παραπάνω), στο χαρτί ή στην οθόνη, στον τοίχο ή ως έκθεμα, την οποία μπορούμε μόνο να βλέπουμε και, αν είναι ψηφιακή, να επεξεργαζόμαστε, συνήθως με κάποιο εργαλείο επεξεργασίας εγγράφων.

Ενδιαφέρουσες αναπαραστάσεις, που θα μπορούσαν να υλοποιηθούν από ομάδες μαθητών για οποιοδήποτε γνωστικό αντικείμενο, παρουσιάζονται στον δικτυακό τόπο Keith’s Think Zone (π.χ. Εμβαδά και Όγκοι, Περιοδικός Πίνακας, Ιστορία του Σύμπαντος κλπ).  Άλλο ένα πολύ ιδιαίτερο παράδειγμα, μιας άρτιας επιστημονικής σειράς αφισών για την Πληροφορική, τα Μαθηματικά και τη Φυσική, η οποία συνδυάζεται με αλληλεπιδραστικά εκθέματα, έχει κατασκευάσει η Εθνική Εστία Επιστημών στην Πάτρα. Οι αφίσες αυτές, όμως, δεν διατίθενται σε κάποια αναγνώσιμη μορφή στο διαδίκτυο (κακώς κατά την άποψή μου, δείτε τη «συμπυκνωμένη» τους εκδοχή, που παλιότερα ήταν αναρτημένη σε μεγαλύτερη ανάλυση με δυνατότητα ανάγνωσης του περιεχομένου τους).

Στην κατηγορία αυτή ανήκουν και τα λεγόμενα «infographics«, ψηφιακές αφίσες με οπτικοποιημένες αναπαραστάσεις της πληροφορίας,  οι οποίες πραγματεύονται και συμπυκνώνουν, συνήθως διαγραμματικά, ένα θέμα. Ενδεικτικά παραδείγματα infographics, μπορείτε να απολαύσετε και εδώ αλλά και στην εικόνα που παραθέτουμε «Σκέψου πριν δημοσιεύσεις«…

Δυναμική αφίσα είναι μια αφίσα με την οποία ο χρήστης αλληλεπιδρά ή στην οποία μπορεί να πλοηγηθεί. Έχει συνήθως ορθογώνιο σχήμα, το οποίο είναι μεγαλύτερο από μία συνηθισμένη ανάλυση οθόνης και στην επιφάνειά της μπορεί να τοποθετηθεί κείμενο, κάθε είδους οπτικο-ακουστικό υλικό, αλλά και διασυνδέσεις προς άλλους δικτυακούς τόπους.

Στην κατηγορία αυτή ανήκουν και τα λεγόμενα «glogs«, τα οποία είναι διαδραστικές πολυμεσικές εικόνες και τα οποία μπορούν κυρίως να δημιουργηθούν στο περιβάλλον του κοινωνικού μέσου Glogster, με πολύ εύκολο τρόπο (χωρίς να απαιτείται απολύτως καμία προγραμματιστική γνώση). Έχει μάλιστα δημιουργηθεί και το Glogster Edu, ειδικά για τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας. Για παράδειγμα δείτε το ίδιο το glog για το glogster edu… ή ένα glog με ροές (παρουσίαση της Ιαπωνίας)… Μια ενδιαφέρουσα συλλογή για glogs μπορείτε να απολαύσετε και εδώ!

Αξίζει εδώ να αναφερθεί το Welcome to Greetings From The World – GFTW, ένα βραβευμένο συναρπαστικό παγκόσμιο wiki σπουδαστών από 20 χώρες και 30 σχολεία, το οποίο αποτελείται από 300 glogs, με στόχο την «peer-to-peer» μάθηση και συνεργασία…

Συμπερασματικά λοιπόν το Gloster Edu (που δεν περιέχει διαφημίσεις), μπορεί να αξιοποιηθεί ως εργαλείο στην εκπαιδευτική διαδικασία με ποικίλους τρόπους:

  • Προβολή και πλοήγηση σε υπάρχοντα glogs.
  • Δημιουργία μιας αρχικής έκδοσης glog από τον εκπαιδευτικό και συνέχισή του στην τάξη (χρησιμοποιώντας και έναν μόνο υπολογιστή ή προαιρετικά διαδραστικό πίνακα).
  • Δημιουργία αφισών, στο πλαίσιο ενός project, ατομικά ή ομαδικά από τους μαθητές (στον μαθητικό τους υπολογιστή).

ΓΚ, 31/03/2012

Advertisements

Ένα σχόλιο στο Από την έντυπη αφίσα στο διαδικτυακό Glog…

  1. Σας ευχαριστώ για την αναφορά! Να προτείνω και μερικές άλλες χρήσεις του Gloster, όπως την τελική παρουσίαση, κατακλείδα, συμπέρασμα ενός συνεδρίου, ημερίδας, κανόνων τάξης, αλλά και ιδιαίτερο προσκλητήριο γάμου και βάφτισης- γιατί όχι;

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s