Διαδραστικός Πίνακας: 5 προϋποθέσεις, 3 επίπεδα, 2 καταστάσεις…

Χιλιάδες διασυνδέσεις και αναλύσεις, εκατοντάδες εφαρμογές και επιμορφώσεις, δεκάδες διαφορετικά προϊόντα συνθέτουν τον «δούρειο» αυτόν ίππο της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Αρκετές προσπάθειες συλλογής του υλικού αυτού έχουν γίνει (σχετικό παράδειγμα  δίνεται στο ιστολόγιό μας) και είναι διαθέσιμο ένα τεράστιο εύρος αναφορών, από παιδαγωγικές προσεγγίσεις και έρευνες μέχρι ειδικές εφαρμογές και εξειδικευμένα εργαλεία για τα διάφορα είδη διαδραστικών πινάκων. Είναι προφανές ότι οι διαδραστικοί πίνακες (ΔΠ) θα μπορούσαν να είναι οι «ίδιοι» και αντικείμενο μελέτης μιας ερευνητικής εργασίας…

Η δημοσίευση αυτή, όμως, έρχεται να απαντήσει σε μία απλή ιδέα:

 Μπορούμε, χωρίς ποτέ να έχουμε χρησιμοποιήσει ένα διαδραστικό πίνακα, να αρχίσουμε να δουλεύουμε με αυτόν από το πρώτο κιόλας λεπτό;

 Η απάντηση είναι ΝΑΙ (!) αρκεί να υπάρχουν οι παρακάτω 5 προϋποθέσεις

  1. Γνωρίζουμε από πριν ή έχουμε προετοιμάσει το απαραίτητο ψηφιακό υλικό μας και έχουμε τις βασικές ψηφιακές δεξιότητες.
  2. Ο υπολογιστής που θα χρησιμοποιήσουμε έχει συνδεθεί στον βιντεοπροβολέα (συνήθως με καλώδιο τύπου VGA).
  3. Ο διαδραστικός πίνακας έχει συνδεθεί στον υπολογιστή μας (συνήθως με καλώδιο τύπου USB).
  4. Έχουμε εγκαταστήσει στον υπολογιστή μας το λογισμικό του ΔΠ και ξέρουμε να εμφανίσουμε αλλά και να αποκρύψουμε την «εργαλειοθήκη» του.
  5. Έχουμε «ευθυγραμίσει» ή «προσανατολίσει» τον πίνακα (το λεγόμενο calibration, ώστε πάντα το σημείο του ΔΠ στο οποίο «ακουμπάμε» να είναι ακριβώς ίδιο με το σημείο του δείκτη του ποντικιού μας).

Τα 3 επίπεδα χρήσης και αξιοποίησης ενός ΔΠ φαίνονται στην παρακάτω εικόνα:

Η σημαντικότερη δεξιότητα που πρέπει να έχουμε κατά τη χρήση ενός ΔΠ, είναι κάθε στιγμή να διακρίνουμε σε ποια από τις παρακάτω 2 καταστάσεις βρισκόμαστε (και να μεταφερόμαστε άμεσα από τη μία στην άλλη, χρησιμοποιώντας το δάκτυλο ή τη συνοδευτική γραφίδα για την αλληλεπίδρασή μας με τον πίνακα):

  • ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ 1: η «αφή» λειτουργεί ως συσκευή κατάδειξης (pointing device) και πλοήγησης στο προβαλλόμενο ψηφιακό υλικό, λειτουργεί δηλαδή ως ο δείκτης του ποντικιού στην τρέχουσα εφαρμογή (για παράδειγμα επιλέγουμε με κλικ μια εικόνα).
  • ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ 2: η «αφή» χρησιμοποιεί ένα από τα εργαλεία της εργαλειοθήκης (whiteboard tools) πάνω από το προβαλλόμενο ψηφιακό υλικό (για παράδειγμα σημειώνουμε πάνω στην προβαλλόμενη εικόνα).

Αυτό είναι και το νόημα των παρακάτω διαφανειών, όπου εκπαιδευτικοί σε ένα 4ωρο σεμινάριο που πραγματοποιήσαμε (20 και 22 Ιουνίου στο Γυμνάσιο – Λύκειο Αυλώνας), άρχισαν να χρησιμοποιούν τον ΔΠ από το πρώτο κιόλας λεπτό…

Στις διαφάνειες αυτές περιέχονται εκτός των άλλων και επιλεγμένοι ιστότοποι για όλες τις ειδικότητες, κατάλληλοι για αξιοποίηση σε ΔΠ, καθώς επίσης και πηγές με πρόσθετο υλικό. Να τονίσουμε ότι, σε ένα τέτοιο σεμινάριο, αφού τέθηκαν οι 3 απτοί και μετρήσιμοι στόχοι του, οι συμμετέχοντες μπορούν να ξεκινήσουν άμεσα να γράφουν στις λευκές σελίδες κάποιων διαφανειών, για το τι είναι ένας ΔΠ, τι θα ήθελαν να κάνουν με τον ΔΠ και τι εργαλεία θα ζητούσαν να έχει (το περιεχόμενο των 3 χειρόγραφων διαφανειών της παραπάνω παρουσίασης είναι από σχετικό Σεμινάριο στα ΠΑΚΕ τον Ιούνιο του 2011).

Μια σημαντική τελευταία παρατήρηση είναι ότι για να δουλέψει κάποιος με τον ΔΠ, δεν χρειάζεται να γνωρίζει το λογισμικό «συγγραφής» που τον συνοδεύει (τρίτο επίπεδο χρήσης), αρκεί να ξέρει να εμφανίσει την εργαλειοθήκη του και να μπορεί κυρίως να χρησιμοποιεί τις δυνατότητες της ψηφιακής μελάνης (γράφω, σημειώνω, σβήνω κλπ). Το  λογισμικό του ΔΠ μπορεί να υποκατασταθεί με άλλες εφαρμογές (χωρίς όμως φυσικά να αξιοποιεί όλες τις δυνατότητες του πίνακα, όπως π.χ. με έναν επεξεργαστή διαφανειών).

Μία επίσης πολύ ενδιαφέρουσα μελέτη, που συνοψίζει τις δυνατότητες των ΔΠ είναι και η παρακάτω:

Συγκεντρωμένο υλικό, το οποίο αναεώνεται, υπάρχει και στις Πηγές του Ιστολογίου μας και στο Pinterest Board «IWB…»

ΓΚ, 30/6/2012

Advertisements

9 σχόλια στο Διαδραστικός Πίνακας: 5 προϋποθέσεις, 3 επίπεδα, 2 καταστάσεις…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s