Η διαχείριση σταδιοδρομίας στην εποχή του… πυριτίου

«Μια συναρπαστική αναμέτρηση με το κοινό» πέντε διακεκριμένων ερευνητών, τη Βραδιά του Ερευνητή 2012, στη Ζώνη «science on stage», με θέμα: «Με τα μάτια στραμμένα στο μέλλον… Η επιστήμη του 2050», επικεντρώθηκε στους παρακάτω 5 τομείς έρευνας που θα «καθορίσουν το μέλλον της ανθρωπότητας τις επόμενες δεκαετίες»:

  • Υγεία – Βιολογία (Δρ. Σωτ. Κυρτόπουλος, ΙΒΦΧΒ/ΕΙΕ)
  • Ενέργεια (Δρ. Θανάσης Κωνσταντόπουλος, ΕΚΕΤΑ)
  • Μικροβιολογία Τροφίμων (Καθ. Γιώργος Νυχάς, Γεωπονικό Παν/μιο)
  • Ρομποτική (Καθ. Νίκος Μαυρίδης, Παν/μιο Ν. Υόρκης)
  • Νανοτεχνολογία  (Καθ. Δημήτρης Τσουκαλάς, ΕΜΠ)

Στην τελευταία παρουσίαση, για τα εντυπωσιακά επιτεύγματα της νανοτεχνολογίας, έγινε αναφορά στη λεγόμενη σύγχρονη «εποχή του πυριτίου»! Όπως, όμως, διαφαίνεται από μία ελάχιστη αναζήτηση, η διάκριση της ανθρώπινης ιστορίας σε εποχές υλικών, δηλαδή, του λίθου, του χαλκού, του σιδήρου και, πρόσφατα, του πυριτίου, δεν είναι ευρέως αποδεκτές. Παρ’ όλα αυτά, ως επιστήμονες της Πληροφορικής, μας αρέσει ιδιαίτερα αυτή η διάκριση, αφού σχεδόν κάθε είδος τεχνολογικού κατασκευάσματος, εμπεριέχει πλέον, σε μικρή ή μεγάλη κλίμακα, αυτό το υπέροχο πάμφθηνο και… «πανταχού ευρισκόμενο» στη φύση πυρίτιο…

Πώς όμως όλα αυτά συνδέονται με τον επαγγελματικό προσανατολισμό ή στην πιο σύγχρονη ορολογία, τη διαχείριση της σταδιοδρομίας; Ως ασχολούμενοι με την εκπαίδευση,  γνωρίζουμε πολύ καλά, ότι αρκετά από τα σχολικά γνωστικά αντικείμενα, ενδεχομένως να είναι «άχρηστα» στα μελλοντικά επαγγέλματα. Όπως, επίσης, να σημειώσουμε πόσο σημαντική είναι πλέον η δυναμική αλληλοσυσχέτιση των παρακάτω τριών θεματικών στοιχείων (γιατί όχι και με τεχνολογίες διαχείρισης βάσεων δεδομένων):

  1. Τομέας – γνωστική περιοχή – διδακτικό αντικείμενο
  2. Τριτοβάθμια εκπαίδευση – σπουδές
  3. Σύγχρονα και μελλοντικά επαγγέλματα

«Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να τονιστεί σε αυτό το σημείο, ότι ζούμε στην εποχή της πολλαπλής εξειδίκευσης και της συνθετότητας των σπουδών και των επαγγελμάτων. Η μονόδρομη θεώρηση, ότι οι εκπαιδευτικές  επιλογές καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό τη σταδιοδρομία, έχει πλέον ανατραπεί. Δεν υπάρχουν πάγιοι και σταθεροί κανόνες που μπορεί κάποιος εγγυημένα να ακολουθήσει για την προσωπική και επαγγελματική του επιτυχία. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, όλοι οι νέοι πρέπει να αντιμετωπίζουν τη σχέση σπουδών και επαγγέλματος  δυναμικά και  όχι στατικά Καθώς οι ανάγκες αλλάζουν, με μεγαλύτερη ευελιξία και ικανότητα συνεχούς προσαρμογής και επαναπροσδιορισμού στόχων, οι προκλήσεις, που παρουσιάζονται, μπορεί να γίνουν αφετηρία  για καινοτόμες και δημιουργικές προσεγγίσεις για τον καθένα. Σύμφωνα με τα νέα δεδομένα, μιλάμε για ένα σύγχρονο μοντέλο  επαγγελματικής ανάπτυξης, που είναι το “Μοντέλο Διαχείρισης της Ατομικής ΣταδιοδρομίαςCareer Management”. Δίνει έμφαση στην προσωπικότητα του ατόμου και την αποτελεσματική διαχείριση των γνώσεων, σε συνδυασμό με τις ικανότητές του, την κατανόηση των φιλοδοξιών του μέσα στο πλαίσιο των αξιών του, του τρόπου ζωής και των ρόλων που αναλαμβάνει. Εστιάζεται στις δεξιότητες για τον  δια βίου σχεδιασμό και στη διαπραγμάτευση των στάσεων, που υιοθετεί απέναντι στην έννοια της αλλαγής καθώς και της βαθύτερης γνώσης και κατανόησης του εαυτού του και της αξιολόγησης του σταδίου εξέλιξης,  που βρίσκεται» (Μ. Κουτσαύτη).

Πηγή: Πρόλογος ελληνικής έκδοσης Οδηγού Επαγγελμάτων, «The Penguin CAREER GUIDE«

Άλλες ενδεικτικές πηγές: Επαγγέλματα του Μέλλοντος,  Δυνατότητες Σταδιοδρομίας, Μονογραφίες Επαγγελμάτων.

ΓΚ, 31/09/2012

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s