Παίζοντας, δημιουργικά, με ψηφιακά παιχνίδια…

Τα δημιουργικά ψηφιακά παιχνίδια, πέρα από σημαντική ψυχαγωγική ενασχόληση, αρχίζουν να αξιοποιούνται πολύ δυναμικά στην εκπαίδευση και να εντάσσονται στη Μάθηση που βασίζεται στην Τεχνολογία (Technology Enhanced Learning). Τα βασικότερα χαρακτηριστικά τους, όπως οι κανόνες, η διάδραση, η συνεχής ανατροφοδότηση, ο συναγωνισμός, η δυνατότητα επαναλήψεων σε λανθασμένες επιλογές, η πρόκληση, η συμμετοχή σε ιστορίες κλπ, τα κάνουν ιδιαίτερα ελκυστικά.

Η ραγδαία εξέλιξη των φορητών συσκευών και το χαμηλό κόστος σε ταμπλέτες, έχει δημιουργήσει το κατάλληλο έδαφος για να αναπτυχθούν χιλιάδες εφαρμογές-παιχνίδια. Από τις εφαρμογές αυτές έχουμε επιλέξει 25 παιχνίδια σε 6 κατηγορίες για κριτική σκέψη, επίλυση προβλημάτων και δημιουργικότητα. Οι επιλεγμένες αυτές εφαρμογές για κάθε είδους ηλικία, μπορούν να απευθύνονται σε εκπαιδευτικούς ή/και γονείς με τα παιδιά τους. Τα παιχνίδια παρουσιάζονται, με όλες τις σχετικές πληροφορίες, στις παρακάτω διαφάνειες…

Στόχος μας στο άρθρο αυτό δεν είναι να αναφερθούμε σε χαρακτηριστικά, κατηγορίες, ή μαθησιακές, παιδαγωγικές, τεχνολογικές πτυχές των ψηφιακών παιχνιδιών (σχετικό υλικό υπάρχει εδώ). Απλώς παραθέτουμε μια αρχική συλλογή παιχνιδιών που μπορεί να αποτελέσει ένα καλό έναυσμα αξιοποίησης σε εκπαιδευτικές δραστηριότητες. Δίνουμε, λοιπόν παρακάτω, ενδεικτικά παραδείγματα αξιοποίησης για 3 από τα παραπάνω παιχνίδια…

One_touch

Στο παιχνίδι “One touch Drawing” αρχικός στόχος είναι να ξεκινήσεις από ένα σημείο (κόμβο) και να τερματίσεις στο ίδιο ή σε άλλο σημείο, περνώντας όμως μία μόνο κάθε φορά από κάθε γραμμή (ακμή), δηλαδή το παλιό γνωστό παιχνίδι της μονοκονδυλιάς! Για τους μαθηματικούς και πληροφορικούς, η ιδέα του παιχνιδιού παραπέμπει κατευθείαν στο μονοπάτι του Όιλερ (Eulerian path), στις 7 Γέφυρες του Κένιγκσμπεργκ (Seven Bridges of Königsberg) καθώς και σε σχετική πολύ ενδιαφέρουσα θεματολογία (π.χ. Five room puzzle), για επίλυση προβλημάτων στα μαθηματικά και στους υπολογιστικούς γράφους, με εφαρμογές στην καθημερινή ζωή.

Chat0

Στο φαινομενικά απλοϊκό παιχνίδι “Chat Noir” (στα γαλλικά σημαίνει “Μαύρη Γάτα”), πρέπει να “περικυκλώσεις” τη γάτα, η οποία όμως παρά τα εμπόδια που κάθε φορά της βάζεις, σχεδόν πάντα καταφέρνει να ξεφύγει! Παίζοντας πολλές φορές, μπορείς να αρχίσεις να καταλαβαίνεις τι συμβαίνει, προσπαθείς να σκεφτείς διάφορους τρόπους επίλυσης του προβλήματος και να επινοήσεις περισσότερους από ένα σχετικούς αλγόριθμους! Ένα λοιπόν ενδεικτικό σχέδιο μαθήματος αναφέρεται στην Εισαγωγή Αλγορίθμων (για τοπική χρήση σε περιβάλλοντα Android & Windows από εδώ), αλλά και στην ιδέα του “εξαγώνου”, σε γνωστικά αντικειμένα, πέραν της Πληροφορικής!

Minecraft

Τέλος το MinecraftEdu είναι ένα παιχνίδι “ανοιχτό” κατά το οποίο ο παίκτης δεν έχει να ολοκληρώσει συγκεκριμένους στόχους (ένα παιχνίδι “χωρίς κανόνες”), παρέχοντας έτσι μεγάλη ελευθερία στον τρόπο που παίζεται. Ο παίκτης δημιουργεί 3D αντικείμενα και μπορεί, μαζί με άλλους, να κυκλοφορεί ελεύθερα στον εικονικό χώρο του παιχνιδιού. Όπως είναι φυσικό, ένα τέτοιο παιχνίδι, μπορεί κάλλιστα να χρησιμοποιηθεί στην εκπαίδευση, για την αναβίωση ιστορικών χώρων, όπως για παράδειγμα η ελληνική δημιουργία “Ancient Greececraft”.

Πέρα από αυτά, υπάρχουν και πολύ ενδιαφέροντα ερευνητικά έργα τα οποία, είτε έχουν αναπτύξει “serious” games και περιβάλλοντα ανάπτυξης παιχνιδιών, είτε είναι ήδη σε φάση σχεδιασμού και υλοποίησης, όπως ενδεικτικά τα: Siren, CLASHE, GameIt και MakeWorld, στα οποία θα αναφερθούμε σε επόμενο άρθρο μας…

ΓΚ, 21/12/2014 (τη μεγαλύτερη νύχτα του χρόνου)

Σημείωση…

Το έναυσμα για την ιδέα των παιχνιδιών αυτών, δόθηκε με αφορμή τη συνεργασία μας με το «Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού» και το «Εργαστήρι Πολιτισμού» (Αλκαμένους 11, Στ. Λαρίσης). Το Δίκτυο, όπως και με άλλες ευκαιρίες, μας ζήτησε να συμμετάσχουμε εθελοντικά στη γιορτή για την Παγκόσμια Ημέρα των Δικαιωμάτων του Παιδιού που είχε φέτος το σύνθημα  «Υπερασπίζοντας τα δικαιώματά μου, διεκδικώ την παιδική μου ηλικία» (23/11/2014, Δημοτική Βιβλιοθήκη Δήμου Αθηναίων). Στο πλαίσιο της γιορτής συμμετείχαμε στην εκδήλωση  Παιχνίδι για τα παιδιά, με ένα workshop για παιδιά και γονείς με τίτλο «Παίζοντας, δημιουργικά, ψηφιακά παιχνίδια με τα παιδιά μας…» (εισηγητές: Γ. Κωτσάνης, Β. Οικονόμου, Γ. Πατρώνας). Στο εργαστήριο, μετά από μια σύντομη παρουσίαση, οι συμμετέχοντες έπαιξαν σε ταμπλέτες, σε μικρές ομάδες, διαφορετικές κατηγορίες ψηφιακών παιχνιδιών («free» επιτραπέζια, τύπου παζλ, προσομοίωσης, ρόλων, δράσης, προγραμματισμού κλπ), στα τρία δημοφιλέστερα περιβάλλοντα (Android, iOSiPad, Windows).

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s