771+ ψηφιακά σενάρια με αφορμή την ψηφιακή ασφάλεια

Με αφορμή την Ευρωπαϊκή Ημέρα Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων στις 28 Ιανουαρίου οργανώθηκαν πολλές δράσεις, όπως για παράδειγμα οι εκδηλώσεις από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.

Personal_data

Αφίσα: Περισσότερα Δικαιώματα για τα Προσωπικά σου Δεδομένα

Γενικότερα για την Ασφάλεια στο Διαδίκτυο υπάρχει πολύ υλικό στο Πανελλήνιο Σχολικό Διαδίκτυο (και μάλιστα το «Safety-Label», το Εργαλείο Πιστοποίησης Σχολείων), καθώς και στο Scoop.it: eSafety – Ψηφιακή Ασφάλεια. Υπάρχουν φυσικά και ψηφιακά παιχνίδια (π.χ. eSafety Kit).

Λίγες μέρες μετά, στις 9 Φεβρουαρίου, έχουμε και την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου.

Όμως από όλο αυτό το υλικό θα εστιάσουμε σε ένα ενδιαφέρον Σχέδιο Μαθήματος «Μαθαίνοντας για τα προσωπικά δεδομένα» (2 διδ. ωρών, από το 7ο Γενικό Λύκειο Τρικάλων με χρυσή ετικέτα eSafety Label). Η απλότητα, η περιεκτικότητα και οι ιδέες του, μας οδηγούν στο να το συνδυάσουμε, με ποικίλες ελληνικές και διεθνείς προσπάθειες που γίνονται στην κατεύθυνση αυτή. Ενδεικτικά αναφέρουμε:

  • Εκπαιδευτικά Σενάρια για τα Γλωσσικά Μαθήματα: Πρωτέας
  • Ανοιχτές Εκπαιδευτικές Πρακτικές: Συμμετέχω
  • Ψηφιακά Διδακτικά Σενάρια: Aesop
  • ReadWriteThink (RWT), ReadWriteThink

Τι σημαίνει όμως Σχέδιο Μαθήματος, ή καλύτερα Διδακτικό Σενάριο; Είναι η περιγραφή μιας διδασκαλίας με εστιασμένο γνωστικό(ά) αντικείμενο(α), συγκεκριμένους στόχους, διδακτικές αρχές, δραστηριότητες/πρακτικές, πηγές/μέσα και αξιολόγηση. «Ένα διδακτικό σενάριο (το οποίο θεωρείται πιο ευρύ από το Σχέδιο Μαθήματος, αν και οι δύο έννοιες συνήθως ταυτίζονται) μπορεί να έχει διάρκεια περισσότερων από μια διδακτικών ωρών. Αντιστοιχεί σε μια λεπτομερή περιγραφή μιας διδασκαλίας, των φάσεων ή σταδίων της, όπως αφόρμηση, ανάπτυξη, ανακεφαλαίωση κλπ. Στα διδακτικά σενάρια, περιλαμβάνονται και στοιχεία όπως η αλληλεπίδραση και οι ρόλοι των συμμετεχόντων, οι αντιλήψεις των μαθητών και τα ενδεχόμενα διδακτικά εμπόδια και γενικότερα όλα εκείνα τα στοιχεία που θεωρούνται σημαντικά στη σύγχρονη θεωρία, περιλαμβάνοντας και την αλληλεπιδραστική και συνεργατική διάσταση της διδασκαλίας». (Επιμορφωτικό Υλικό για την Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών στα ΚΣΕ, Μάρτιος 2013, Γ’ έκδοση, Έργο: Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών για την αξιοποίηση και εφαρμογή των ΤΠΕ στη διδακτική πράξη – Υλικό Επιμόρφωσης). Ένα τέτοιο σενάριο περιλαμβάνει τουλάχιστον τις παρακάτω 5 ενότητες του σχήματος:

Senaria

Μία πολύ καλή προσπάθεια δημοσίευσης και αξιολόγησης Διδακτικών Σεναρίων, είναι η Πλατφόρμα Ψηφιακών Διδακτικών Σεναρίων του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), «Αίσωπος». Στην πλατφόρμα βρίσκονται δημοσιευμένα 771 Ψηφιακά Διαδραστικά Διδακτικά Σενάρια, Επιστημονικά και Παιδαγωγικά πιστοποιημένα:

  • Τα Υποδειγματικά Σενάρια (268), έχουν υλοποιηθεί από επιστημονικές επιτροπές εμπειρογνωμόνων ορισμένων από το ΙΕΠ.
  • Τα Βέλτιστα Σενάρια (331), έχουν υλοποιηθεί από εκπαιδευτικούς της ευρύτερης εκπαιδευτικής κοινότητας.
  • Τα Επαρκή Σενάρια (172), έχουν υλοποιηθεί από εκπαιδευτικούς της ευρύτερης εκπαιδευτικής κοινότητας.

Πρόκειται για μια ενδιαφέρουσα συλλογή, η οποία έχει και πολλές προτάσεις ψηφιακών πηγών που μπορούν να αξιοποιηθούν στην εκπαιδευτική διαδικασία.

ΓΚ, 28/1/2016

Σημείωση: Συμπληρώνοντας το υλικό για την Ψηφιακή Ασφάλεια αξίζει να παραπέμψουμε σε δύο έμπειρες απόψεις του Βασίλη Οικονόμου: Όταν μπορέσεις να ονειρευτείς κάτι… θα μπορέσεις να το χτίσεις… και Η χρήση του υπολογιστή δεν είναι μέσο επιβράβευσης ή τιμωρίας.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s