‘Το Δέντρο της Logo’: από τις Χελώνες στις Γάτες και από το AI στις Παγκόσμιες Κοινότητες

Στο λυκαυγές της δεκαετίας του 80, μία ανατρεπτική ιδέα αρχίζει να διαδίδεται διεθνώς, η οποία σχεδιαζόταν τουλάχιστον μιάμιση δεκαετία πριν στα ερευνητικά κέντρα της Bolt Beranek & Newman (BBN) και του MIT ΑΙ Lab : τα παιδιά να διδάσκουν τον υπολογιστή και όχι αντίστροφα! Πρωτεργάτες της ιδέας αυτής oι Seymour Papert,  Wallace Feurzeig, Daniel Bobrow, Richard Grant και Cynthia Solomon.

Από τότε έχουν περάσει 4 πλέον 10ετίες και σήμερα εκατοντάδες εκατομμύρια παιδιά πειραματίζονται, γράφουν κώδικα, παίζουν με ρομποτάκια και χρησιμοποιούν ίσως την πιο διαδεδομένη πλατφόρμα ψηφιακών δημιουργιών, το ‘Scratch‘,  απόγονο της Logo! Το παγκόσμιο δέντρο της Logo, έχει πλέον εκατοντάδες κλαδιά και απολήξεις, που μόνο μια μεγάλη συνεργατική ομάδα μπορεί να αναδείξει σε όλες του τις διαστάσεις. Μία μεγάλη ομάδα, με πάνω από 100+ συμμετέχοντες, έφτιαξε το παγκόσμιο γενεαλογικό δέντρο, «The Logo Tree» project, των 300+ περιβαλλόντων Logo που έχουν αναπτυχθεί τα τελευταία 40+ χρόνια!

Σήμερα, 40 χρόνια από τις πρώτες προσπάθειες Ελλήνων ερευνητών και εκπαιδευτικών, οικοδομείται και το δικό μας νέο project: «το Δέντρο της Logo εν Ελλάδι» (σε μία ιδέα του Τάσου Λαδιά).

Η πρώτη Logo είναι η BBN Logo και είναι απόγονος της LISP! Όπως χαρακτηριστικά γράφει ο Wallace Feurzeig ‘its intellectual roots are in artificial intelligence, mathematical logic and developmental psychology. Μία εξαιρετική σύνοψη περιέχεται στο άρθρο «Logo – a Project History«! (από όπου και η εντυπωσιακή εικόνα με παιδιά, αρχές δεκαετίας 1970 να παίζουν με την ασύρματη χελώνα εδάφους «Irving»).

Μία από τις πρώτες χελώνες «εδάφους» (floor turtles) δημιουργείται το 1972 από τον Grey Walter ο οποίος πειραματίζεται από το 1948 κατασκευάζοντας αυτόνομα κινούμενες ρομποτικές κατασκευές. Από τότε πολυάριθμες χελώνες έχουν δημιουργηθεί με ορόσημα την Valiant Turtle (1983-2011), το Roamer, τα Lego-Mindstorms και πρόσφατα το ρομποτάκι Thymio.

…και για παρέα μία χελώνα οθόνης φτιαγμένη εξ ολοκλήρου με εντολές χελώνας (σε Σεμινάριο του ΠΤ Νηπιαγωγών Παν/μίου Πατρών το 1991)!

dav

Αναμφίβολα, το εμβληματικό βιβλίο που σημάδεψε όλη αυτή την εξέλιξη και καθόρισε ως ένα βαθμό και την αξιοποίηση της τεχνολογίας στην εκπαίδευση ήταν το: Mindstorms: Children, Computers, and Powerful Ideas (Basic Books, New York, 1980, με την ελληνική έκδοση του εκδ. οίκου Οδυσσέα το 1991), και στη συνέχεια το: The Chidren’s Machine: Rethinking School in the Age of the Computer (Basic Books, New York, 1993).

Ένα μεγάλο παρακλάδι του παγκόσμιου δέντρου της Logo αναπτύσσεται στην Ευρώπη με αιχμές τα σχετικά συνέδρια της Eurologo και του Constructionism, με τη συνέχειά τους μέχρι σήμερα.

Το ελληνικό δέντρο χτίζεται πλέον στον ιστότοπό του και συνεχίζεται στην κοινότητά του (με ένα στιγμιότυπο του event στο facebook), ακολουθώντας τα ‘Παπερτικά Οράματα’

ΓΚ, Σεπτέμβριος 2019

ΥΓ: Να ευχαριστήσω θερμότατα την Πόλυ Κασδά, συνοδοιπόρο σε παράλληλους βίους από το 1987, για το υπέροχο doodle της, με αφορμή το 1ο Συμπόσιο, που πλέον κοσμεί την κεντρική μου FB Φωτογραφία!

crazy-kotsanis_fb.jpg

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s