Η ώρα του VO2: στα μήκη και τα ύψη (the «Hour of VO2» mini project)

  • Με μία ώρα σωματική κίνηση μπορεί να βελτιώνεται η φυσική μας κατάσταση και η αντοχή;
  • Μήπως η ώρα αυτή συνδυάζεται και με στοιχεία εξερεύνησης μιας διαδρομής ή βιώματος σε κοντινές μας επιφάνειες;
  • Τι κίνητρα μπορούμε να «εφεύρουμε» για την ένταξη της ώρας αυτής στο καθημερινό μας πρόγραμμα;
  • Μήπως μπορεί να λειτουργήσει και προπονητικά, αποφεύγοντας την «ψηφιακή αποβλάκωση» κυρίως ανηλίκων αλλά και ενηλίκων;
  • Ποιες ψηφιακές εφαρμογές (apps) μπορούν να υποστηρίξουν την προσπάθειά μας;
  • Πόσα αυτοματοποιημένα μετρήσιμα χαρακτηριστικά επιδόσεων μπορεί να έχει μια τέτοια δραστηριότητα; Ποια από αυτά είναι τα σπουδαιότερα;
  • Εν τέλει, η κίνησή μας, για τη φυσική μας κατάσταση, είναι ένας «κινητικός αλγόριθμος», έχει σχέση με την Αυτο-Ρυθμιζόμενη Μάθηση (SRL) ή είναι ένα γρήγορο «μίνι project PASS» (με Σχεδιασμό, Εφαρμογή, Μελέτη, Διασύνδεση-Διαμοίραση);

Η σωματική δραστηριότητα «αποτελεί έναν από τους βασικούς πυλώνες της ανθρώπινης υγείας, από την εποχή του Ιπποκράτη έως σήμερα«, με την ελάττωσή της να αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης νοσημάτων και με τη μυϊκή υπολειτουργία να επηρεάζει το ανοσοποιητικό σύστημα (όπως υποστηρίζεται από επιστήμονες και φορείς στο «Μένουμε σπίτι και αθλούμαστε – Τι προτείνουν Έλληνες επιστήμονες«).

Από την άλλη πλευρά οι σημερινές ψηφιακές εφαρμογές σε κινητά, ταμπλέτες και υπολογιστές μπορούν πλέον να υποστηρίζουν με πολλαπλούς τρόπους χωρο-χρονικές δραστηριότητες με τους αισθητήρες που έχουν ενσωματωμένους, αλλά και με προ-εγκατεστημένες τέτοιου τύπου εφαρμογές (π.χ. φυσικής κατάστασης, υγείας, υπαίθριων δραστηριοτήτων κλπ).

Paths

Η υβριδική ενασχόληση, εννοώντας ταυτόχρονα το φυσικό περιβάλλον και τον ψηφιακό χώρο, για να απαντηθούν τεκμηριωμένα οι 7 παραπάνω ερωτήσεις, μπορεί να ξαφνιάσει ακόμη και να εντυπωσιάσει τον μέσο ασκούμενο αλλά περισσότερο τον μέσο χρήστη αξιοποίησης σχετικών εφαρμογών (apps)! Ιδού λοιπόν η «μοντελοποίηση PASS«

Ενέργεια 1η: Σχεδιάζουμε (Plan, Goal Setting, Time Management )

Επιλέγουμε την περιοχή στη οποία θα σχεδιάσουμε ψηφιακά τη διαδρομή μας (όπως επιλέγουμε αφετηρία και προορισμό στα Google Maps) και άμεσα έχουμε τις βασικές πληροφορίες για αποστάσεις και χρόνους ανάλογα με το επιθυμητό μέσο. Εργαλεία που σχετίζονται με υπαίθριες δραστηριότητες παρέχουν άμεσα πληροφορίες σχετικές με τα διαφορετικά υψόμετρα και τις κλίσεις της διαδρομής αλλά και γενικότερα το ανάγλυφο, αφού χρησιμοποιούνται και για μη αστικές περιοχές. Συνήθως ο ψηφιακός σχεδιασμός είναι πιο εύκολος στο άνετο περιβάλλον του υπολογιστή μας (τα παρακάτω στιγμιότυπα σχεδιασμού είναι από τους ιστότοπους – εφαρμογές κινητών «komoot» και «OsmAnd«). Παράλληλα προσδιορίζουμε ενδεχόμενα κίνητρα και οργάνωση του χρόνου μας με στοιχεία περιοδικότητας.

Ενέργεια 2η: Εφαρμόζουμε, Υλοποιούμε (Act, Do, Implement, Self Observation)

Στον πραγματικό πλέον κόσμο με μόνο ψηφιακό εφόδιο το κινητό μας (την απαιτούμενη ενέργεια και ενεργά τα δεδομένα από τον πάροχό μας), έχουμε δύο επιλογές πριν ξεκινήσουμε: είτε ακολουθούμε πιστά τη διαδρομή που σχεδιάσαμε, είτε κινούμαστε ελεύθερα στην περιοχή. Εμείς περπατάμε, τρέχουμε, κάνουμε ποδήλατο ή κανό, κινούμαστε, αναπνέουμε, βλέπουμε, ακούμε, οσμιζόμαστε, σε δρόμους, στενά, μονοπάτια και κάθε είδους ανάγλυφο και τα περισσότερα από αυτά καταγράφονται αυτόματα… Ακόμη και να σταματάμε, να φωτογραφίζουμε και η φωτογραφία αυτόματα να προσαρμόζεται στο σημείο της διαδρομής (η πανοραμική φωτογραφία του Κων/νου Κωτσάνη είναι από το Πάρκο Γαλατσίου)

Στο τέλος της διαδρομής μπορούμε να μετρήσουμε και τον σφυγμό μας (αν η συσκευή μας δεν έχει τον αντίστοιχο αισθητήρα).

Ενέργεια 3η: Μελετάμε, Ελέγχουμε, Ανατροφοδοτούμε (Study, Check, Self-Monitoring, Reflect)

To «παραδοτέο» μας από τη διαδρομή που πραγματοποιήσαμε είναι έτοιμο αυτόματα και απολύτως ψηφιακό και διαχειρίσιμο, σε ποικίλες μορφές! Η μελέτη μας μπορεί να ξεκινήσει από απλή επισκόπηση στα μετρήσιμα χαρακτηριστικά κάθε διαδρομής, να συνεχισθεί εστιάζοντας σε καθημερινές βελτιώσεις παραμέτρων στις διαδρομές και παρακολούθηση των επιδόσεών μας, σε νέες ανακαλύψεις ως πρόσθετο κίνητρο, αλλά και σε συγκρίσεις με παρόμοιες δικές μας διαδρομές, κοινά προπονητικά «projects», ή προτάσεις από άλλους (τα παρακάτω στιγμιότυπα είναι από το «outdooractive» και το «Huawei Health  App«).

Τουλάχιστον 20 διαφορετικές αριθμητικές μεταβλητές μπορούν να αποτυπώνονται, οι οποίες και επεξηγούνται στον παρακάτω πίνακα:

Ενέργεια 4η: Διαμοιράζουμε, Διασυνδεόμαστε (Share, Connect)

Αυτό που φυσικά δεν μπορεί να καταγραφεί είναι η προσωπική μας πολύ-αισθητηριακή ευεξία στον πραγματικό κόσμο. Αλλά μπορούμε να τη μοιραστούμε και να την προτείνουμε, είτε μέσα από τις ίδιες τις εφαρμογές και τα ειδικά αρχεία που παράγονται, είτε ανεξάρτητα στα κοινωνικά μας δίκτυα…

Γιάννης Κωτσάνης, Κώστας Κυράνης – 15 Απριλίου 2020

 ΥΓ 1: Όσα υποστηρίζονται στο άρθρο της «ψηφιακής αποβλάκωσης» έχουν απόλυτο ενδιαφέρον αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι αποδεχόμαστε πλήρως τις απόψεις του Michel Desmurget. Άλλωστε το «συμπτωματικό» (και όχι ασυμπτωματικό) στοιχείο είναι ότι ο επιμελητής του, Γιάννης Παπαμιχαήλ, τ. Καθηγητής Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας Παντείου Πανεπιστημίου, υπήρξε μέντορας του συν-συντάκτη του παρόντος και μέλος της 7μελούς επιτροπής στο διδακτορικό του.

 ΥΓ 2: Μία σχετική εκπαιδευτική εφαρμογή με ανοιχτές δυνατότητες χρήσης και αξιοποίησης είναι οι «Πολλαπλές μετρήσεις υψομέτρων και αποστάσεων» στο ψηφιακό αποθετήριο Φωτόδεντρο.

ΥΓ 3: Ενδιαφέρουσα συλλογή εφαρμογών είναι και τα «Best Fitness and Tracking Apps for 2020«, αλλά η αναφορά σε εξειδικευμένες συσκευές που προσαρμόζονται στο ανθρώπινο σώμα, ξεπερνούν τους στόχους του άρθρου. Για διαδρομές και εκτός αστικών περιοχών προτείνεται η εφαρμογή «outdooractive» (παράδειγμα διαδρομής τα 4.9 km στο Πάρκο-Γαλατσίου).

ΥΓ 4: Ο τίτλος του άρθρου είναι εμπνευσμένος από το «Hour of Code«, μία από τις αφορμές του η «Εαρινή Ισημερία 2020 στη φύση: 1 έως 275.469 κουκίδες-covid επί χάρτου!«, και μία άλλη, η άγνωστη στους μη επαΐοντες ιατρική ορολογία του «θεραπευτικού αλγορίθμου» από τον ΕΟΔΥ, αλλά και η επίσης συγγενής ορολογία «SRL» και «PDCA» ή «PDSA» για θέματα Διασφάλισης Ποιότητας. Η υβριδικότητα σε πολλαπλές διαστάσεις!

ΥΓ 5: Και μία ακόμη ενδιαφέρουσα αποτύπωση, στην οποία όμως έχει συμβάλλει και ένα «βραχιολάκι» χεριού…

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s