1 δομή τριπλέτας και 2 επίπεδα ανάρτησης για αναρίθμητα καλά οργανωμένα «pins»…

Έχοντας ήδη απαντήσει στο ερώτημα «γιατί να οργανώσουμε την πληροφορία;» σε σχετικό μας άρθρο, είναι εύλογο ένα δεύτερο ερώτημα που μπορεί να ακολουθήσει:

 «πώς να οργανώσουμε την πληροφορία;»

 Για τα δεδομένα και τις πληροφορίες, έχουμε αναφερθεί στο άρθρο αυτό, οπότε για τις ανάγκες του παρόντος άρθρου εστιάζουμε μόνο σε μια πολύ σημαντική «υποκατηγορία» τους, τις ιστοσελίδες (webpages), τους δικτυακούς τόπους (sites) ή ιστότοπους (websites), δηλαδή το λεγόμενο URL (Uniform Resource Locator), το οποίο υποδηλώνει μια μοναδική διεύθυνση του παγκόσμιου ιστού. Αυτά τα URLs μπορεί να είναι παντού, μέσα στις ιστοσελίδες, στα έγγραφα, στα mails, στις εφαρμογές, μέσα σε κάθε είδος μηνυμάτων κλπ, δηλαδή σε οποιοδήποτε ψηφιακό υλικό!

Και υπάρχουν πολλοί λόγοι, για τους οποίους ένα τέτοιο URL μπορεί να γίνει «bookmark», δηλαδή ψηφιακός «σελιδοδείκτης», τον οποίο θα θέλαμε να φυλάξουμε οργανωμένα για μελλοντική χρήση, όπως:

  • να τον επισκεφτούμε/μελετήσουμε και πάλι,
  • να τον εντάξουμε στα δημιουργήματά μας,
  • να τον αξιοποιήσουμε στην εργασία και τη διδασκαλία (με ομάδες εκπαιδευομένων),
  • να τον αποστείλουμε σε ένα ή περισσότερα επιλεγμένα άτομα,
  • να τον μοιραστούμε γενικότερα, οποτεδήποτε και με οποιονδήποτε στο διαδίκτυο, το οποίο και ονομάζουμε «social bookmarking».

Από την άλλη πλευρά, ένας κλασικός τρόπος να οργανώσουμε τα δεδομένα μας (π.χ. αρχεία, διευθύνσεις, οργανογράμματα κλπ), είναι να δημιουργήσουμε μια απόλυτα ιεραρχική – δενδρική δομή με «κόμβους». Για παράδειγμα οι φάκελοι (directories) του αποθηκευτικού μας ψηφιακού μέσου (σκληρός δίσκος, usb-memory-stick) είναι έτσι οργανωμένοι, ώστε εμείς πολύ εύκολα να δημιουργούμε έναν ή περισσότερους φακέλους και μέσα σε κάθε φάκελο άλλους φακέλους κ.ο.κ. (ο κάθε φάκελος όμως να μπορεί να περιέχει και αρχεία εκτός από φακέλους). Ο «κόμβος» αυτός, για να είναι αναγνωρίσιμος, αποτελείται ουσιαστικά από μία «δυάδα», δηλαδή ένα εικονίδιο και ένα κείμενο ως μια συμβολοσειρά χαρακτήρων.

Μια παρόμοια, πολύ απλή ιδέα οργάνωσης, υιοθετεί και το pinterest, ένα ελκυστικό, εύχρηστο αλλά και αισθητικό εργαλείο social bookmarking (όπως τα livebinder, delicious, diigo), για να μπορούμε να οργανώνουμε και να μοιραζόμαστε όλη αυτή την προίκα πηγών στο «σύννεφο»… Τη βασική δομή τριπλέτας του Pinterest, συνιστά το λεγόμενο pin, όπως φαίνεται στο σχήμα (δεξιά), το οποίο αποτελείται από μία εικόνα, ένα κείμενο και το σχετικό URL (με σειρά από πάνω προς τα κάτω)!

Στο περιβάλλον αυτό έχουμε «μόνο» δύο επιλογές αναρτήσεων, μια απλή δηλαδή ιεραρχική δομή δύο «επιπέδων»:

  • τα boards, τα οποία αντιστοιχούν σε φακέλους, και
  • τα pins, τα περιεχόμενα των φακέλων (δεν έχει νόημα εδώ να εξηγήσουμε θέματα χρήσης και λειτουργίας. Πολύ επεξηγηματικό υλικό μπορεί να βρεθεί σε πηγές όπως το «the best guides to figuring out pinterest»).

Στο παράδειγμα της εικόνας, το “board”/φάκελος “social media” περιέχει 3 “pins”/URLs…

Αν κάθε pin είναι ένα μικρό εικονογραφημένο πετραδάκι  στον αχανή κόσμο του Web, τότε το Pinterest, απευθυνόμενο σε κάθε χρήστη του, δεν θα μπορούσε παρά να οργανώνει πολύ εύκολα την πληροφορία, ώστε και εύκολα να δημοσιεύεται [με μία εικόνα της], και να έχει εύκολη πρόσβαση σε αυτήν [με την εικόνα της]. Με βάση τις αναφερθείσες ιδιότητες και λειτουργικότητες, το Pinterest μπορεί να αξιοποιηθεί με 4 βασικούς τρόπους (στην εκπαίδευση αλλά και γενικότερα), είναι δηλαδή ένα «4 σε 1 εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης, για την οργάνωση σελιδοδεικτών, την επιμέλεια περιεχομένου, τον διαμοιρασμό υλικού και τη συνεργασία» (βλ. και «Σημείωση 1» στο τέλος)…

Πρακτικά υπάρχουν αναρίθμητες και πολύ ενδιαφέρουσες ιδέες για την αξιοποίηση του Pinterest στην εκπαίδευση, όπως π.χ.:

Ειδικότερα για τις ερευνητικές εργασίες μπορεί να παίξει δύο πολύ σημαντικούς αμφίδρομους και αλληλοσυνδεόμενους ρόλους. Να χρησιμοποιηθεί…

  • και από τον διδάσκοντα ως συλλογή έτοιμων προς διερεύνηση πηγών από τις ομάδες των μαθητών,
  • και από τις ομάδες μαθητών ως οργάνωση των προς επιλογή πηγών που εντόπισαν κατά τη διάρκεια της εργασίας τους (βλ. παλιότερο άρθρο μας, με θέμα: Αναζητώ και επιλέγω πηγές και υλικό στο διαδίκτυο).

 Τελικά, η ίδια η πληροφορία, μπορεί να οργανωθεί με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους. Το Pinterest, τοποθετώντας στο κέντρο αυτής της οργάνωσης την ΕΙΚΟΝΑ, ίσως να απαντά έμμεσα, σε αυτό που αν μας ρωτούσαν: «αν ήθελα να διατηρήσω μία από τις 5 αισθήσεις μου, ποια θα ήταν», οι περισσότεροι, αν όχι όλοι μας, θα απαντούσαμε, χωρίς πολύ σκέψη, την… ΟΡΑΣΗ!

ΓΚ, 20/10/2012

 
Σημείωση 1: Μια εισαγωγική, αλλά ελπίζουμε πλήρως κατατοπιστική αναφορά στο εξαιρετικό αυτό εργαλείο, υπάρχει στο blog της Communication Effect, με τίτλο: Pinterest: 4 σε 1 εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης, για την οργάνωση σελιδοδεικτών, την επιμέλεια περιεχομένου, τον διαμοιρασμό υλικού και τη συνεργασία  [ανταποκρινόμενοι με ιδιαίτερη χαρά στην πρό(σ)κληση πρόταση του Σ. Χαϊκάλη για ένα σχετικό post].
 
 Σημείωση 2: Αν θέλετε να μάθετε περισσότερα για το pinterest, στο boardPin_of_Pin!” έχει 10 “pins”, τα οποία ουσιαστικά είναι 10 boardsμε πάνω από 1000 pins συνολικά… Διαλέγετε και διαβάζετε (είναι πολύ εύκολο, γρήγορο και προπαντός οπτικοποιημένο με το… pinterest)! Να σημειώσουμε εδώ, ότι αυτός είναι και ένας τρόπος να προσθέσουμε ένα ακόμη επίπεδο στη «διεπίπεδη» δομή του pinterest, αφού προς το παρόν, μέσα σε ένα board δεν μας αφήνει να φτιάξουμε ένα νέο board
 
Σημείωση 3: Και κάτι τελευταίο που έχω ξεχάσει να το αναφέρω, είναι ότι το pinterest ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΚΑΘΟΛΟΥ ΔΙΑΦΗΜΙΣΕΙΣ… στη λιτή, άρτια και πολύ όμορφη αισθητικά παρουσία του!
 
Και μία ακόμη προσθήκη: Όσα λοιπόν pins έχει κάποιος επιμεληθεί (όπως άλλωστε συμβαίνει και στο προσωπικό μου Pinterest) είναι προϊόν συνήθως καλής μελέτης και δεν έχουν εφήμερο χαρακτήρα. Και είναι πολύ ωραίο να βλέπεις  ένα αρκετά παλιό σου pin να γίνεται repin από άλλους!
 
 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s